De energie van Solarplaza Superpromoters

Zonne Energie Superpromoters

Graag delen we vanuit De Kracht Van Enthousiasme weer een nieuwe Superpromoter case. Mooi om te zien dat steeds meer bedrijven met Superpromoters aan het werk gaan. Hopelijk inspireert het jou en kan jij er je voordeel mee doen!

Solarplaza is een Nederlands bedrijf dat al 10 jaar wereldwijd conferenties organiseert over zonne- energie. Zij waren één van de eersten wereldwijd en zien steeds meer concurrenten opkomen. Uitdagingen voor Solarplaza zijn:

  • Hoe blijven wij onderscheidend? -> aanscherping positionering
  • Hoe blijven wij dicht bij onze klanten staan? -> co creatie
  • Hoe zorgen we ervoor dat de klanten naar de conferenties blijven komen? -> acquisitie

Vragen die bij jouw organisatie vast ook voorkomen. Dit zijn bij uitstek uitdagingen die je samen met je SuperPromoters kan oppakken. Nog even voor de mensen die het niet scherp hebben; SuperPromoters zijn relaties die (1) heel enthousiast zijn (2) dit enthousiasme delen en (3) invloed hebben in hun sociale omgeving. Deze mensen zijn natuurlijk zeker te vinden in de zonne energie branche!

sunshine

Aanpak

Met een online enquête zijn de Superpromoters van Solarplaza geïdentificeerd. Je weet dan hoe de enthousiasme funnel eruit ziet; hoeveel mensen zijn enthousiast, hoeveel delen er en hoeveel hebben invloed. Daarna zijn interviews gehouden om de achterliggende motivaties te achterhalen. Erg gaaf om het enthousiasme van de Superpromoters live te ervaren, en heel leerzaam voor Solarplaza! Daarnaast mooi om te zien dat ook in een Business-to-business omgeving Superpromoters aanwezig zijn en hun enthousiasme delen.

Enthousiasme

De Superpromoters zijn enthousiast omdat de conferenties helpen hun hogere doel te bereiken; de wereld overtuigen van al het mooie dat zonne energie te bieden heeft. De Superpromoters zijn positief kritische mensen die met hun peers de branche verder willen helpen. En dat lukt via de conferenties van Solarplaza. En dat leidt tot dit soort quotes van de Superpromoters:

“Solarplaza staat voor innovatie, vernieuwing en creativiteit – zowel in contacten tussen mensen als in het programma”

“Refreshing qua aanpak”

“Most effective way to learn about a market”

“High level people”

“Unique formula!”

Een cadeautje voor alle mensen bij Solarplaza!

Delen

Een Superpromoter deelt op de manier die bij hém of háár past. Dat is offline d.m.v. gesprekken met collega’s, leveranciers, klanten, overheid of presentaties binnen bedrijven, universiteiten etc. Online wordt er ook breed gedeeld; ze schrijven blogs, reacties op de actualiteit, columns in kranten, maar sturen ook gewoon mailtjes door vanuit Solarplaza. Een heel scala aan activiteiten, recht in de doelgroep van Solarplaza.

Invloed

De Superpromoters hebben een indrukwekkende staat van dienst in de zonne energie branche. Ze hebben vaak bij meerdere organisaties gewerkt en hebben een groot netwerk. Hun kennis, expertise en autoriteit is door de jaren heen opgebouwd. Daardoor worden ze benaderd door journalisten, overheid, universiteit om hun mening te delen. Of dat doen ze proactief zelf omdat hun hart bij de branche ligt en ze de branche verder willen brengen.

De Kracht van Enthousiasme is exponentieel

Wat kan Solarplaza doen?

De volgende stap is om het enthousiasme van de Superpromoters te blijven voeden, de Superpromoters te helpen om te delen en hun invloed te vergroten. De Superpromoters hebben hun ideeën hoe Solarplaza dit zou kunnen doen, geuit; zij komen zelf met de aanbevelingen en dat doen ze als Superpromoter maar al te graag voor Solarplaza. Dat meedenken voedt hun enthousiasme en aangezien Solarplaza gezien wordt als dé innovatieve voorloper in de markt (visionaire organisatie) geeft henzelf dit ook direct meer invloed in de markt. Door gewoonweg geassocieerd te worden met Solarplaza. En dat laatste is ook een eye-opener voor Solarplaza… gezien worden als dé innovatieve visionaire partij in de markt waar Superpromoters graag mee willen denken. Solarplaza zal actief aan de slag gaan met alle waardevolle ideeën die door hun superpromoters zijn aangedragen. Door middel van de business case die wij voor hen hebben opgesteld, is het voor Solarplaza ook duidelijk wat de financiële impact is als zij deze ideeën gaan activeren.

C-Job kiest richting met super promoters – vervolg

Het begint bij superpromoters

Start van het traject was een beknopt online onderzoek onder alle klanten rondom één essentiële vraag: “in hoeverre bent u bereid deze organisatie aan te raden aan een kennis, relatie of vriend?”. Door het stellen van deze vraag kreeg C-Job inzicht in wie haar superpromoters zijn. “Het helpt bij het binnenhalen van nieuwe opdrachten als de opdrachtgever supepromoters is,” aldus Basjan Faber, directeur eigenaar van C-Job.

Het enthousiaste MT van C-Job ontwikkelde samen met Caramel in no-time een onderscheidende marketingstrategie die direct vertaald is in een nieuwe C-Job website.

 

Job Volwater, directeur eigenaar van C-Job:

“De aangescherpte visie en missie, nieuwe merkwaarden, merkbelofte en pay-off helpen ons als MT één taal te spreken en ons verhaal beter te vertellen.”

Nieuwe markten veroveren

Voor één van de belangrijkste sectoren in de markt ontwikkelde Caramel samen met C-Job een nieuwe propositie. Deze propositie heeft C-Job zelf vervolgens verder uit ontwikkeld in proposities voor 2 andere doelmarkten.

 

Jelle Grijpstra, senior naval architect en MT lid bij C-Job:

“Dat helpt, ook in commercieel opzicht. We zijn nu al druk bezig om nieuwe markten te veroveren.”

 

56 contactmomenten, 10 meter papier

10 meter brown paper was er nodig om de customer journey (alle contactmomenten tussen klant, organisatie en merk) van C-Job weer te geven. Caramel had het genoegen 5 klanten van C-Job te interviewen om de customer journey te toetsen en de momenten van de waarheid voor de klant te achterhalen. Door vervolgens de merkwaarden in de mix te trekken, ontwikkelden we in een gezamenlijke creatieve sessie een aantal onderscheidende klantbelevingsconcepten.

 

Resultaat

De klantbelevingsconcepten hebben we vervolgens direct in een visueel actieplan vastgelegd en resulteerden onder andere in een aantal noodzakelijke organisatorische aanpassingen binnen C-Job. “De sessies met Caramel hebben gezorgd voor meer eenheid in het team. Het traject heeft ook gediend om alle visies, ideeën en meningen samen te kneden”, aldus Barend-Jan Binkhorst, manager naval architecture, “Aan ons nu de taak om alle actieplannen verder in de praktijk te brengen.”

Begin 2014, een aantal maanden na afronding van het traject doen we een 2e onderzoek om het effect van het hele traject te meten. Zo wordt duidelijk of klanten vinden dat de beleving van C-Job is verbeterd en hoeveel nieuwe ambassadeurs C-Job heeft gecreëerd. Eén ding staat als een paal boven water; C-Job is met veel enthousiasme bezig om in nauwe samenwerking de ambities van haar opdrachtgevers te realiseren!

C-Job kiest richting met Superpromoters

C-Job -een maritiem ingenieursbureau- kiest richting met haar Superpromoters.