Concert Superpromoter – delen in de praktijk

Een Superpromoter is iemand die (1) enthousiast is over een product of dienst, (2) zijn enthousiasme deelt en (3) invloed heeft op zijn sociale omgeving. Vaak zien we dat er wel mensen zijn die enthousiast over een merk of product zijn (promoters), maar die dit om verschillende redenen niet delen met de sociale omgeving. Hoe kun je de promoters helpen om hun enthousiasme te delen ? Een verhaal uit eigen ervaring…

Vorige week kreeg ik een berichtje van een bekende. Er waren nog kaartjes over voor een concert waar ik zelf al naartoe zou gaan. Ik kreeg een actiecode om mijn vrienden een korting te bieden. Leuk! Niet alleen vanwege een super concert, maar ook om mijn eigen rol als superpromoter eens onder de loep te nemen.

Door de korting werd ik getriggerd om de aanbieding voor het concert met mijn familie en vrienden te delen. Ik vroeg mezelf af waarom ik zonder de korting niet had gedeeld. Ik kwam niet verder dan de categorie “druk, niet aan toegekomen”, want ik was zeker enthousiast.

Zou het voor veel promoters niet hetzelfde zijn? Je bent enthousiast, maar er zijn simpelweg zoveel andere dagelijkse dingen die om aandacht vragen. Deze kortingsactie, alleen voor vrienden en relaties, was het duwtje in de rug dat ik nodig had. Het is altijd leuk om iets van waarde waar je zelf enthousiast over bent weg te kunnen geven.

Zo zie je hoe makkelijk je triggers kunt organiseren om superpromoters te activeren. In dit geval met een simpel mailtje naar (ex) collega’s, goede vrienden en relaties. Mooi om zelf direct te ervaren!

En heeft het gewerkt? Ben ik een superpromoter geweest voor dit concert? Ik heb het aanbod naar zo’n 25 mensen gestuurd en heb gehoord dat er in ieder geval 7 kaartjes gekocht zijn. JA dus!

Kortom, denk na hoe je je superpromoters kunt triggeren om te delen. Dat levert direct rendement op voor jouw organisatie.

Een bad vol enthousiasme

Wat heerlijk in mijn bad. Met mijn oren onder water en mijn haren drijvend om mij heen bedenk ik hoe geweldig ik mij voel. Ik kan mijn armen wijd onder mijn hoofd leggen en toch alle ruimte ervaren. Zelfs 360 graden draaien over de volle lengte lukt. Mijn knieën opgetrokken naar links en mijn kont naar rechts. Het past allemaal. Het is dan ook een hoekbad. Mijn super hoekbad!

Walhalla van nieuwe inzichten

Het is een van de beste plekken in dit huis om te vertoeven. Ik kan er mijn gedachten laten gaan of even bijkomen. Na een ruzie om de gemiste warmte te ervaren; bij moeilijke keuzes waar je gedurende de dag niet uitkomt; of gewoon om even tijd voor mijzelf te nemen. Ik slaap zelfs in bad totdat ik door het afgekoelde water wordt gewekt. Het is een groot ruim bad. Er passen wel 3 mensen in; twee kinderen en een volwassene, twee volwassenen of drie kinderen… alle combinaties zijn gedurende de afgelopen jaren al uitgeprobeerd. Een sociaal gezinsgebeuren.

Hangplek voor Barbies

Het zitje in de hoek wordt eigenlijk nooit als zitplaats gebruikt; het is een “hangplek voor barbies” geworden. Poedelnaakte barbies met een donkere Ken ertussen … Zelfs in de meest luxe hotelbadkamers ga ik nooit meer in bad. Zo’n poedelplaats haalt het gewoon niet bij mijn eigen oase.

Spetter

Eigenlijk ben ik gewoon té enthousiast. Waarom ben ik geen superpromoter van mijn eigen bad? Waarom deel ik mijn enthousiasme niet met anderen? Is het soms omdat een bad geen interessant onderwerp is om te delen? Omdat je niet praat over het moment dat je met je blote lichaam in een kuip vol water stapt? Of omdat je eigenlijk in je uppie wilt genieten en dat moment voor jezelf wilt houden? Ik weet niet eens welk merk sanitair het is. Villeroy & Boch? Sphinx ? Ik zou het dus niet eens kunnen aanbevelen aan anderen, behalve als gewoon hoekbad. Maar dat doe ik toch…Al tikkend op mijn ipad deel ik een bad vol enthousiasme. Sorry voor de spetters!

Enthousiame is “real magic”…

 “There is a real magic in enthusiasm. It spells the difference between mediocrity and accomplishment.”

- Norman Vincent Peale

40% van de nieuwe klanten wordt tegenwoordig klant door aanbevelingen van enthousiaste bestaande klanten. 70% van de klanten kijkt naar online reviews en is dus geïnteresseerd in aanbevelingen van anderen. 73% vertrouwt aanbevelingen van vrienden en familie. Producten met klantreviews worden tot 4x meer verkocht. Enthousiasme als magische kracht. Er zijn bedrijven en merken die de potentie van deze magie begrepen hebben. Enthousiaste klanten willen graag hun enthousiasme delen, vinden het leuk om te adviseren en halen voldoening uit het geven van advies.

Vraag het een beller

Telecom provider SIMYO heeft de onvermoede magische krachten van hun klanten aangeboord en haar kans gegrepen… SIMYO heeft afgelopen januari de ludieke marketing campagne “Vraag het een beller” gelanceerd. Gedurende twaalf uur hebben échte klanten van SIMYO het callcenter van SIMYO bemenst om vragen van potentiële klanten te beantwoorden. Niemand kan namelijk beter uitleggen waarom je voor een merk moet kiezen dan de eigen enthousiaste bestaande klant. Deze campagne was live op internet te volgen.

vraagheteenbeller

Garantie voor betoverend succes

Het inzetten van klanten als ambassadeurs of superpromoters is een garantie voor succes. De betovering straalt namelijk op alle partijen af…  De enthousiaste SIMYO klant wordt als klant beloond, want deze vindt het superleuk om mee te draaien als callcenter medewerker. Mede omdat dit ook live op internet en social media te volgen is. Deze klant voelt zich hierdoor meer verbonden met het merk en blijft dus langer klant bij SIMYO. De beller en potentiële klant is sneller geneigd klant te worden van SIMYO, want hij krijgt positieve reacties en aanbevelingen van bestaande SIMYO klanten die authentiek enthousiast zijn. Daarnaast krijgt SIMYO direct positieve exposure op social media en in de media door deze originele campagne. En ook voor de interne motivatie van de medewerkers van SIMYO werkt het positief door. Zij krijgen een motivatie boost door het zien dat hun klanten zo enthousiast zijn over hun dienstverlening.

magic

Gun enthousiaste klanten een podium

Moraal van het verhaal van SIMYO: gebruik het enthousiasme van je enthousiaste klanten, geef hen een podium en deel dit met de rest van de wereld. En wellicht dat jouw bedrijf of merk ook besmet zal worden met de toverkracht van enthousiasme.

Niets is zo aanstekelijk als enthousiasme…

Enthousiasm glows, radiates, permeates and immediately captures everyone’s interest’ (Paul J. Meyer)…

Waarom gebruiken we die enorme kracht dan zo weinig?

Het begon met een stip op een blanco vel papier

Een trainer zette jaren geleden een stip op een blanco flipover sheet en zei tegen ons: ‘Kijk dit is wat de meeste mensen doen. We focussen op die stip, op wat beter kan. We focussen niet op al het witte erom heen, op alles wat nu al goed gaat’. Dat beeld van die ene stip op een groot wit vel papier, is mij altijd bijgebleven. En zette mij aan het denken.

Rijn Vogelaar

Als bij toeval ontmoette ik circa drie jaar geleden Rijn Vogelaar, auteur van De Superpromoter en de trilogie, Flame, Flow en Flood. In zijn concept doet hij het omgekeerde van wat de massa doet en focust niet op die ene stip, maar juist op datgene wat goed gaat. Hij kijkt naar wat mensen drijft, waar ze enthousiast over zijn en wat zorgt voor succes.

Enthousiasme groeit

Gaandeweg ben ik steeds – je raadt het al – enthousiaster geworden over dit gedachtengoed. Ik ben mij breder gaan oriënteren op andere mensen met een visie op dit thema.  Dan blijkt dat er veel goede theorieën zijn, maar dat de praktijk weerbarstig is. Veel organisaties zie ik worstelen met het in de praktijk brengen van de theorie. Toegegeven, het is niet altijd eenvoudig om de theorie rondom de kracht van enthousiasme ‘hard’ te maken, maar als het lukt is het een zeer krachtig middel en snijdt het mes aan meerdere kanten.

Duurzame relaties

Door de kracht en flow van enthousiasme in te zetten, zie je dat klanten het gevoel krijgen echt gehoord te worden. Medewerkers voelen zich meer gewaardeerd en weten waar ze ‘het’ voor doen. En uiteindelijk betekent dat meer duurzame inkomsten voor de organisatie. Duurzaam, omdat de medewerkers service leveren waar ze in geloven en die echt tegemoet komt aan de intrinsieke waarden van de klanten. Klanten blijven vervolgens vanuit loyaliteit trouw aan de organisatie.

Snel geld verdienen?

Ik kom wel eens ondernemers tegen die enthousiasme management zien als een snelle manier om direct meer inkomsten te genereren. Uiteindelijk moet een organisatie natuurlijk geld verdienen, maar primair dient het bij enthousiasme management te gaan om authentieke interesse van fans in jouw merk of dienstverlening.

Sta jezelf daarom toe om te luisteren naar wat nu al BEWEZEN goed gaat. Niet iets nieuws wat we nog moeten bedenken en testen, maar begin eens met te onderzoeken wat klanten en medewerkers nu al echt waarderen en breng die dingen tot bloei.

De Kracht van Enthousiasme

Het werken met dit nieuwe concept en het uitwisselen van ideeën was zo aanstekelijk, dat al snel een netwerk ontstond van gelijkgestemde professionals met de ambitie en drive om echt met enthousiasme management aan de slag te gaan. We hebben die club  De Kracht van Enthousiasme gedoopt. Ons doel is om ongelofelijk goed te worden in het activeren van enthousiasme voor organisaties. We zijn al aardig op weg, maar de reis stopt nooit, zo realiseren wij ons.

meisjes

Enthousiasme management in de praktijk

Enthousiasme management is voor ons dé manier waarop organisaties marketing en communicatie kunnen – en op termijn zelfs moeten- bedrijven om succesvol te worden en te blijven.  Als activatie specialisten ondersteunen wij organisaties daarbij door de Kracht van Enthousiasme in te zetten. Een aantal projecten hebben we in middels succesvol afgerond in de praktijk (zoals EnecoR’dam SchouwburgC-Job). Met De Kracht van Enthousiasme krijgt de klant het beste van onze gecombineerde ervaring en vaardigheden.

Omdat enthousiasme management uitgaat van de passie en echte drijfveren van alle betrokkenen, maken we op deze manier de wereld ook een stukje mooier. En daar worden wij blij en erg enthousiast van! Doe je mee? Ik hoop van wel. Emiel.